Att ha en bra hemsida är lika viktigt som att ha en bra fysisk butik. Din hemsida så att säga ska fungera som navet i din digitala marknadsföring. Se till att skapa en hemsida som även fungerar om man går ut på den via mobilen eller surfplattan.
Checklista för din hemsida:
Det är viktigt att lägga mycket tid och kraft på att löpande utveckla och förbättra hemsidan som du har. En hemsida blir aldrig klar och det tar tid att arbeta fram strukturer och format.
När du skapar din sida så se till så att du definierar ett tydligt övergripande syfte med hemsidan, till exempel att bygga varumärket som arbetsgivare, sälja era tjänster eller bilda opinion. Syftet är det som sedan avgör er målgrupp och budskap.
Du bör även se till att anpassa sidan efter målgruppen. Det är då lättare att prioritera och välja bort innehåll.
Fundera på vad det är du vill att dina besökare ska göra på din sida. Det är bra att på varje sida ha en tydlig uppmaning till handling. På så sätt kan ni styra besökaren mot hemsidans övergripande syfte.
Sidans struktur och design bör hållas enkel. Det ska vara lätt att klicka sig runt på den och den ska även ha lagom många sektioner och rubriker. Besökaren tröttnar lätt på en svårnavigerad sajt.
Om du har texter på sidan, håll dem korta och upprepa dig inte. Använd gärna bilder och film med som ett komplement.
Sökordsoptimera!
Se även till att uppdatera sidan, ofta! Det kan du göra genom att löpande uppdatera texter, skriva blogginlägg eller lägga upp pressmeddelanden och nyhetsartiklar. Se även till att ofta länka till hemsidan i sociala medier, nyhetsbrev och pressutskick. Det är ett effektivt sätt att driva trafik till den egna sajten, där ni kan få besökarens fulla uppmärksamhet.